mandag 15. oktober 2012

Oppgave 1 - Signalbygg



Beskjæring, lysstyrke/kontrast, nivåer, kurver(, lag) og klargjøring for skjermvisning var tema for oppgave 1.
I oppgave 1 valgte jeg ut min nye skole som åpnet nå i høst mitt valgt av signalbygg. Skolen har en viktig funksjon som et lærende samlingspunkt, fremstår som «kunnskapens tre» og vekter håp om fremtiden.
Skolen ligger i Gran sentrum med lett tilgang for alle, og er den første store massive bygningen du ser når du kommer fra Oslo. SATS fra Opplandsbygg og Arkitektgruppen Lille Frøen var sammen om den nye videregående skole. Bygget har prefabrikkerte søyler og bjelker med glass som sørger for gjennomlysning i hele bygget.
Med utgangspunkt i mine bilder har jeg valgt ut et bilde med dokumentarisk blikk og et med estetisk blikk. I utvalgt bildet tatt med estetisk blikk (briller) har jeg ikke satt hele bygget i fokus. Jeg var på utkikk etter linjer og rom. Valgte å beskjære bildet slik at jeg kun fikk med vindu og deler av veggen. Bildet er tatt i perspektiv, de diagonale linjene skaper litt bevegelse i bildet fra venstre mot høyre. Blikkfanget er bygningen er ser gjennom vinduet, som solen faller på. Plantene nederst på bilde viser slektskap til byggets materiale og er organiske i formen i sterk kontrast til linjene ellers i bildet. Bildet er hovedsakelig oppbygd av vertikale og diagonale linjer
Jeg prøvde å lysne opp skolen vi ser gjennom vinduet og gjøre selve plankene mørkere med bruk av brigtnes og kontrast i Adobe Photoshop. Syns blikkfanget kom bedre frem. Valgte en blenderåpning på f/1,3, og en lukkertid på 1/160, prøvd ut med høyere tall da ble bildene mørkere.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar